سازمان فضایی ایران برنامه راهبردی پیشنهادی خود را در ذیل نقشه جامع علمی کشور و سند جامع توسعه هوافضای کشور تدوین کرده است

              

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا صد و بیست و پنجمین جلسه کارگروه مشورتی ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام این ستاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به ادامه بررسی برنامه راهبردی پیشنهادی حوزه فضایی اختصاص داشت، بخش‌های دیگری از این برنامه ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، نمایندگان سازمان فضایی ایران ابتدا به تشریح اساسنامه شورای عالی فضایی، وظایف و اختیارات آن پرداختند و در ادامه ضمن معرفی برنامه 10 ساله فضایی کشور در چهار بخش مخابرات فضایی، سنجش از دور، موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی و اکتشافات و زیست فضایی، نخستین بخش این برنامه یعنی بخش مربوط به مخابرات فضایی را تشریح کردند.

گفتنی است، سازمان فضایی ایران برنامه راهبردی پیشنهادی خود را در ذیل نقشه جامع علمی کشور و سند جامع توسعه هوافضای کشور تدوین کرده است که در تبصره 3 فصل 6 سند جامع توسعه هوافضای کشور مقرر شده که دستگاه های متولی سه حوزه ( فضایی، هوایی و هوانوردی، و دفاعی هوافضا )، اسناد عملیاتی حوزه خود را تدوین و پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح، به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال کنند.

سازمان فضایی ایران برنامه راهبردی پیشنهادی حوزه فضایی را در سه محور کلی اعزام انسان به فضا، ماهواره مخابراتی و ماهواره سنجش از دور، تنظیم و تدوین کرده است.



تاريخ : یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:, | 21:0 | نویسنده : م.محمودي فر |

امروز (یکشنبه)‌ در آسمان بریتانیا یک ابرماه ظاهر خواهد شد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین و شفاف‌ترین ابرماه سال 2014 است.

     

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، طی این رخداد ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین طی 20 سال گذشته می‌رسد و منجمان، قمری را مشاهده خواهند کرد که 14 درصد بزرگ‌تر از ماه معمولی و 30 درصد نیز شفاف‌تر از حالت عادی است.

 

نام علمی ابرماه «ماه نرم» (perigee) بوده که این عبارت به معنای نزدیک‌ترین نقطه به زمین است.

 

این نام به پدیده‌ای اشاره می‌کند که طی آن قمر زمین در مرحله «ماه کامل» بوده و در طول مدارگردی سالانه‌اش در نزدیک‌ترین نقطه به سیاره خاکی قرار می‌گیرد. با نزدیک‌تربودن ماه، این جرم کیهانی بسیار بزرگ‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد.

 

ابرماه روز یکشنبه دومین ماه‌افروختگی از سه ابرماه تابستان است؛ نخستین ابر ماه این فصل در 12 ژوئیه (21 تیر) روی داد و سومین رخداد از این دست نیز قرار است در نهم سپتامبر (18 شهریور) دیده شود.

 

داشتن سه ماه ‌افروختگی با چنین نزدیکی بسیار نادر بوده و انتظار نمی‌رود تا سال 2034 تکرار شود. به طور متوسط، ابرماه‌ها هر 13 ماه یک بار رخ می‌دهند.



تاريخ : یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:, | 20:58 | نویسنده : م.محمودي فر |

دختر «ریچارد برانسون»، مالک شرکت ویرجین گالاکتیک و از نخستین مسافران پرواز زیرمداری، احتمالا نخستین زنی خواهد بود که که در فضا وضع حمل می‌کند.

                    

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، شرکت ویرجین گالاکتیک با طراحی فضاپیمای زیرمداری SpaceShipTwo، قصد دارد نخستین خطوط فضایی تجاری جهان را راه‌اندازی کند.

 

فضاپیما با شش مسافر و دو خلبان، تا ارتفاع 110 کیلومتری پرواز کرده و مسافران برای دقایقی شرایط بی‌وزنی را – مشابه فضانوردان – تجربه می‌کنند؛ مسافران با تهیه بلیت 200 هزار دلاری، سفری فراتر از جو زمین را تجربه و زمین را از منظری که تنها فضانوردان قادر به دیدن آن هستند، مشاهده خواهند کرد.

 

اعزام مسافران از اواخر سال جاری میلادی (2014) آغاز خواهد شد و «ریچارد برانسون» مالک و بنیانگذار شرکت ویرجین گالاکتیک به همراه اعضای خانواده‌اش بعنوان نخستین گروه، راهی این سفر خواهند شد.

 

این درحالیست که «هالی برانسون» دختر «ریچارد برانسون» باردار بوده و در فهرست نخستین مسافران این پرواز قرار دارد؛ وی تاکنون از حضور در این سفر انصراف نداده است و درصورتیکه خطرات این پرواز را قبول کند، احتمالا نخستین زنی خواهد بود که در فضا وضع حمل می‌کند.



تاريخ : چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:, | 19:35 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

همزمان با جدا شدن کپسول باری پروگرس M-23M، خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده الحاق کپسول باری جدید پروگرس می‌شوند.

                     

به گزارش کلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، کپسول باری پروگرس M-23M روز سه‌شنبه 22 ژوئیه (31 تیر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ جدا شده و پرواز خودکار در فضا را آغاز کرد.

 

پروگرس M-23M از 26 تا 31 ژوئیه (چهارم تا نهم مرداد) در آزمایش رادار پروگرس شرکت کرده و در انتهای مأموریت طبق برنامه در تاریخ اول اوت (10 مرداد) در اقیانوس آرام فرود می‌آید.

 

همزمان با جدا شدن پروگرس M-23M، مراحل آماده‌سازی پروگرس M-24M آغاز شد؛ کپسول باری جدید روسیه امروز - چهارشنبه - 23 ژوئیه در ساعت 21:44 به وقت گرینویچ (2:14 بامداد پنج‌شنبه دوم مرداد به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب می‌شود.

 

کپسول باری پروگرس M-24M حامل سوخت، اکسیژن، آب و مواد غذایی، تجهیزات سخت افزاری و آزمایشات علمی برای خدمه مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.

 

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، کپسول باری جدید روسیه پنج‌شنبه 24 ژوئیه (دوم مرداد) به ISS‌ ملحق خواهد شد.

 

در حال حاضر سه فضانورد شامل «ماکسیم سورایف» کیهان‌نورد روس، «گرگوری وایسمان» فضانورد ناسا و «الکساندر گرست» از آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در ایستگاه فضایی حضور دارند.



تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 18:35 | نویسنده : م.محمودي فر |

منجمان دانشگاه ییل با استفاده از نوعی تلسکوپ جدید که با بهم پیوستن لنزهای تله فوتو ساخته شده، هفت کهکشان کوتوله را کشف کرده‌اند.

                       

       

به گزارش کلبه نجوم2 به نقل ازایسنا، محققان این کوتوله‌ها را هنگام بررسی نوعی کهکشان مارپیچ مجاور شناسایی کردند.

 

این کهکشان‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدیدی را در خصوص ماده تاریک و تکامل کهکشانی در اختیار بگذارند و به کشف گروه جدیدی از اجسام کیهانی در فضا بیانجامند. کهشکان‌های روح‌مانند جدید شب‌هنگام و زمانی رصد شدند که منجمان نخستین مشاهداتشان را با تلسکوپ دست‌ساز خود انجام می‌دادند.

 

تلسکوپ جدید Dragonfly نام گرفته زیرا لنزهایش به چشم ترکیبی یک حشره شباهت دارند.

 

هم‌اکنون دمحققان دانشگاه ییل به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا این هفت کوتوله کهکشان حول کهکشان مارپیچ M101 مدارگردی می‌کنند یا خیر.

 

«آلیسون مریت»، نویسنده ارشد این مقاله، و همکارانش دستاوردهای جدیدشان را در The Astrophysical Journal Letters منتشر کردند.



تاريخ : سه شنبه 24 تير 1393برچسب:, | 4:38 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

برای نخستین‌بار امکان مشارکت مردم برای انتخاب نام 30 سیاره بیگانه فراهم شد.

                           

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، تنها مرجع رسمی نامگذاری سیارات بیگانه، اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU)‌ است که بر اساس اصول خاصی نام یک سیاره را انتخاب می‌کند.

 

بطور مثال نام سیاره بیگانه kepler-186f از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول kepler-186 نشانگر ستاره میزبان و حروف بعدی که شامل a,b,c,d,e یا f هستند، میزان نزدیک بودن سیاره به ستاره را نشان می‌دهد.

 

برای نخستین‌بار، اتحادیه بین‌المللی نجوم شرایط حضور مردم برای انتخاب نام سیارات بیگانه را فراهم کرده است؛ فهرستی از 305 سیاره که پیش از 31 دسامبر 2008 شناسایی شده‌اند، در نوبت انتخاب نام قرار دارند.

 

از ماه سپتامبر (شهریور ماه) سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های نجوم می‌توانند در وب سایت این انجمن ثبت‌نام کرده و متقاضی شرکت در رقابت NameExoWorlds شوند؛ در ماه اکتبر از مجموع 305 سیاره بیگانه، 20 تا 30 سیاره انتخاب می‌شوند.

 

سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های نجوم، نام‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌کنند که دارای ویژگی‌هایی از جمله حداکثر 16 کاراکتر، قابل تلفظ آسان بودن، متعلق نبودن به یک فرد زنده هستند.

 

در مارس 2015 (فروردین 94) شرایط حضور مردم برای رأی دادن به نام‌های پیشنهادی برگزیده فراهم می‌شود.



تاريخ : یک شنبه 22 تير 1393برچسب:, | 20:17 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

ستاره‌شناسان بلژیکی با استفاده از فناوری فراصوت مشابه نمونه حوزه پزشکی روشی را ابداع کرده‌اند که سن ستارگان را با محاسبه ارتعاشات صوتی آنها تعیین می‌کند.

                           

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ایسنا، یافته‌های دانشمندان موسسه ستاره‌شناسی دانشگاه لوون نشان می‌دهد، ستارگان نوزاد را می‌توان با اندازه‌گیری امواج صوتی منتشر شده از سوی آنها، از ستارگان بالغ بازشناخت.

 

ارتعاشات صوتی یا امواج صوتی توسط فشار تابشی درون ستارگان تولید می‌شوند.

 

محققان به بررسی ارتعاشات 36 ستاره با سن کمتر از 10 میلیون سال با جرم یک تا چهار برابر خورشید پرداختند. نتایج بررسی‌های آنها نشان داد ستارگان جوانتر با سرعت کمتری ارتعاش تولید کرده در حالیکه ستارگان نزدیک به بالغ از سرعت بیشتری در ارتعاشات خود برخوردارند.

 

جرم ستاره تاثیر زیادی بر رشد آن دارد؛ ستارگان با جرم کمتر، آرامتر تکامل یافته اما ستارگان سنگین، سریعتر رشد می کنند و زودتر پیر می‌شوند.

 

درحالیکه فیزیکدانان نظری تا پیش از این بر این فرض بودند که ستارگان جوان از ارتعاش متفاوتی نسبت به ستارگان پیر برخوردارند، پژوهش دانشمندان بلژیکی برای اولین بار این پیش‌بینی‌ها را با استفاده از داده‌های محکمی از فضای بیرونی تائید کرده است.

 

محققان برای این پژوهش، سحابی خوشه درخت کریسمس را مورد بررسی قرار دادند. داده‌های آنها از رصدهای ماهواره MOST کانادا و ماهواره CoRoT اروپا در کنار تاسیسات زمینی مانند رصدخانه جنوب اروپا در شیلی بدست آمده بود.

 

این یافته‌ها در مجله ساینس منتشر شده است.



تاريخ : سه شنبه 17 تير 1393برچسب:, | 19:50 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

یک ستاره‌شناس آماتور پاکستانی با نگه داشتن یک دوربین عکاسی در مقابل تلسکوپ موفق به شکار تصویر زیبایی از ستاره شعرای یمانی شده است.

 

به گزارش كلبه نجوم2 به نقل از ايسنا این تصویر جالب به نمایش تاثیرات جو زمین در زمان شکسته شدن نور این ستاره پرداخته که باعث تغییر رنگ آن شده است.

شعرای یمانی درخشان‌ترین ستاره در آسمان زمین به شمار می‌رود. این ستاره در صورت‌فلکی کلب اکبر یا سگ بزرگ قرار گرفته و رنگ سفید خالص دارد.

روشان بخاری از پاکستان می‌گوید این تصویر را برای ثبت چگونگی تغییر رنگهای ستارگان گرفته است.

وی از یک تلسکوپ 70 میلیمتری برای ثبت این تصویر استفاده کرده بود و تصویر ستاره در حالیکه دوربین در یک دست این ستاره‌شناس و چشمی تلسکوپ را در دست دیگرش قرار داشت، برای دو ثانیه بطور متوالی ثبت شد.

شعرای یمانی 26 برابر درخشانتر از خورشید است. فاصله این ستاره تا زمین 5.8 سال نوری است که در یک منظومه دوتایی قرار گرفته است. همتای این ستاره موسوم به شباهنگ B یک کوتوله سفید است.

 

             

 

            

                                                 ستاره شعرای یمانی    



تاريخ : چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:, | 13:16 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

درست مانند زمین، خورشید آب و هوای بد به خود می‌بیند که همراه با بادهای قوی و بارش باران است.اما بر خلاف باران‌های زمینی، باران خورشید از گاز باردار پلاسما تشکیل شده

                        

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا محققان چگونگی شکل‌گرفتن باران‌های خورشیدی را در این ستاره توضیح دادند.

درست مانند زمین، خورشید آب و هوای بد به خود می‌بیند که همراه با بادهای قوی و بارش باران است. اما بر خلاف باران‌های زمینی، باران خورشید از گاز باردار پلاسما تشکیل شده و با سرعت 200 هزار کیلومتر در ساعت و از جو بیرونی این ستاره (تاج خورشیدی) روی سطح آن می‌بارد.

گفته می‌شود هزاران قطره‌ای که بارش باران را تشکیل می‌دهند، هر یک به بزرگی ایرلند هستند.

تیمی از فیزیکدانان خورشیدی به رهبری دکتر «امون اسکولیون» از کالج ترینیتی دوبلین تصاویری را در کنار هم قرار داده‌اند که باران را در جو خورشید به نمایش می‌گذارند. وجود این باران 40 سال پیش کشف شد و هم‌اکنون فیزیکدانان با کمک ماهواره‌هایی مانند «رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا» (SDO) و رصدخانه‌های زمین‌محوری مانند «تلسکوپ خورشیدی یک متری سوئد» (SST)، قادر به مطالعه این باران با جزئیات دقیق شده‌اند.

دانشمندان تغییرات بزرگ و منظمی را در اقلیم خورشیدی مشاهده کرده‌اند اما علی‌رغم دهه‌ها تحقیق تاکنون قادر به درک فیزیک باران در این جرم کیهانی نبودند. گفته می‌شود روندی که طی آن باران داغ در خورشید شکل می‌گیرد، تا حد زیادی به فرآیند شکل‌گیری باران روی زمین شباهت دارد.

چنانچه شرایط در جو خورشید مساعد باشد، ابرهای پلاسمای متراکم و داغ، سرد و فشرده می‌شوند و سرانجام به عنوان قطرات باران روی سطح خورشید فرود می‌آیند. همچنین مانند اقلیم زمینی، ماده‌ای که این ابرهای داغ بارانی را تشکیل‌ می‌دهد، از طریق فرآیند تبخیر به تاج خورشید می‌رسد. اما در اینجا تبخیر توسط جرقه‌های خورشیدی رخ می‌دهد که قدرتمندترین انفجارات منظومه شمسی هستند و به گرم‌شدن جو بیرونی‌تر خورشید کمک می‌کنند.

با این حال، منشا گرم‌شدن خورشید کماکان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین معما‌ها در علم فیزیک خورشیدی باقی می‌ماند.



تاريخ : چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:, | 13:11 | نویسنده : م.محمودي فر |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد