سال 2013 با خود داستان‌های زیادی را در حوزه علم به همراه داشت.در این گزارش به بررسی رویدادهای این سال به ترتیب ماه‌ها پرداخته شده است.

                          
 
                           

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا سال 2013 با خود داستان‌های زیادی را در حوزه علم به همراه داشت.در این گزارش به بررسی رویدادهای این سال به ترتیب ماه‌ها پرداخته شده است.

ژانویه

* سال 2013 با اخبار بدی برای تلسکوپ شکارچی سیاره کپلر ناسا آغاز شد که چرخ حیاتی واکنش آن شکست. این تلسکوپ فضایی سپس به حالت ایمن فرو رفت و دیگر قادر به اسکن فضا برای سیارات فراخورشیدی احتمالی نیست.

اگرچه داده‌های بدست آمده از کپلر هنوز در حال بررسی بوده و تاکنون 167 سیاره تائید شده‌اند.

فوریه

* یک سیارک در آسمان شهر چلیابینسک روسیه منفجر شده و منجر به زخمی شدن صدها انسان و آسیب دیدن ساختمانها شد. این رویداد می‌تواند به شناسایی سرنخهایی در مورد تاثیرات آینده برخورد با سنگهای بزرگتر فضایی کمک کند.

* بنیاد Inspiration Mars از برنامه‌هایی برای ارسال یک ماموریت دو نفره به مریخ در روز پنجم ژانویه 2018 خبر داد که در طول یک مینیموم خورشیدی انجام شده و در اوت سال بعد به سیاره سرخ خواهد رسید.

مارس

* سازمان فضایی اروپا، واضحترین نقشه تاکنون را از کل تابش زمینه ی کیهانی(CMB) ارائه کرد که نور بازمانده از جهان اولیه است.

مه

* رصدخانه مونا لوا در هاوایی نشان داد که میزان دی‌اکسیدکربن جوی از علامت نمادین 400 بخش در میلیون گذشته است.

اکتبر

* پیتر هیگز امسال توانست پس از تائید کشف ذره بوزون هیگز در مرکز سرن، جایزه نوبل فیزیک را بطور مشترک با فرانسیس انگلرت بدست بیاورد.

نوامبر

* هند اولین ماموریت مدارگرد مریخ خود (MOM) را به فضا پرتاب کرد. هدف اصلی این ماموریت 73 میلیون دلاری، اثبات این امر است که هند نیز می‌تواند کاوشگر در مدار مریخ داشته باشد. همچنین کشف گاز متان در جو سیاره سرخ از دیگر اهداف این مدارگرد است.

دسامبر

* کاوشگر کنجکاوی اولین نشانه‌های قطعی را از وجود یک دریاچه آب قابل نوشیدن در جایگاه کنونی دهانه گیل در سطح مریخ پیدا کرد.



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:26 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

اخترشناسان آمریکایی از احتمال کشف نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد در فاصله 1800 سال نوری با زمین خبر می‌دهند.

                           
           
    

به گزارش كلبه نجوم 2 به نقل از ايسنا قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب می‌شود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.

درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، اخترشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند.

با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.

جرم بزرگتر دارای خصوصیات یک ستاره نبوده و جرم کوچک‌تر نیز بقدری کوچک است که احتمال سیاره بودن آن منتفی می‌شود؛ بنابراین مشخص شد که جرم کوچک‌تر نخستین قمر فراخورشیدی مشاهده شده تاکنون است.

سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و 800 سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است.

البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد.

بر اساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و 800 سال نوری واقع شده‌اند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است.



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:22 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

عکاسی آسمان شب   

 

 
عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه های جذاب هنر عکاسی به شمار می آید. عکس های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آنرا به عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه ای برگزینند. اگرچه گرفتن چنین عکس هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند صبر و حوصله فروان، انتخاب مکان مناسب و تمرین زیاد است.

 

در ادامه این مقاله به نکات عکاسی آسمان شب و برخی تکنیک های رایج در عکاسی نجومی خواهیم پرداخت. این نکات برگرفته از مقالات و نوشته های برخی از موفق ترین  و بزرگترین عکاسان جهان می باشد و به شما کمک خواهد نمود تا درک بسیار بهتری از ملزومات، مفاهیم و نکات کلیدی در عکاسی آسمان شب بدست آورید...

 

آسمان شب

آسمان شب متغیر است. بعضی از شب ها به رنگ خاکستری و ابری، برخی شب ها پوشیده با ستارگان، و برخی شب ها شاهد حرکت ابرها و جبهه های آب و هوایی مختلفی هستیم. استفاده از سرعت های شاتر طولانی مدت، راهکار و کلیدی برای گرفتن عکس هایی تخیلی و بسیار زیبا از آسمان شب است. پس صبور باشید و خواهید دید که این نوع از عکاسی به طبیعت دوم شما تبدیل خواهد شد.

       

 

 

1- مسیر حرکت ستارگان

با توجه به چرخش زمین حول محور خود، اینطور به نظر می رسد که نور ستارگان در دوایری در اطراف قطب آسمانی در حرکت می باشند. این حرکات پس از حدود 5 تا 10 دقیقه قابل تشخیص می باشند و به شکل خطی از نور توسط دوربین شما قابل ترسیم می باشد. برای عکاسی از چنین افکت خارق العاده ای، شما نیازمند یک سه-پایه عکاسی محکم و صبر فراوان هستید. لنز را در حالت فوکوس بینهایت قرار داده و مود دوربین را به دستی (Manual) و یا  Bulb shootingتغییر دهید. سپس با استفاده از آزادی کابل دوربین قادر خواهید بود تا به عکاسی از ستارگانی که در امتداد آسمان در حرکت می باشند بپردازید. پرتوگیری ( یا همان نوردهی) و قرار دادن لنز در معرض نور ستارگان می تواند در فاصله زمانی چندین دقیقه تا حتی چندین ساعت انجام گیرد. اگر همواره چند نکته کلیدی، از جمله زمان بندی، ترکیب عناصر و ذخیره باطری را به خاطر بسپارید، عکاسی از مسیرهای ستاره ای برای شما آسان تر خواهد بود.

2- مکان مناسب را پیدا کنید

بهترین مکان برای مشاهده و عکاسی از آسمان شب معمولاً حومه روستایی و خارج از شهرها می باشد، چراکه نور مصنوعی ساطع شده در محیط شهری باعث ایجاد عارضه ای به نام آلودگی نوری می شود. برای اینکه به خوبی قادر به مشاهده ستارگان و آسمان شب باشید بایستی از شر این نورهای مصنوعی خلاص شوید. معمولاً در عکاسی نجومی یک آسمان کاملاً تاریک ترجیح داده می شود اما نورهای مصنوعی شهر مانع از این تاریکی مطلق آسمان می شوند. بسیاری از مبتدیان با باز نگه داشتن شاتر برای فاصله زمانی های طولانی، بلندترین مسیرهای حرکت ستارگان را به عنوان هدف عکاسی نشانه می روند. اگرچه، آنها تاثیر ایجاد شده از نور محیط بر آسمان را (که گاهاً تشخیص آن نیز دشوار است)  دست کم می گیرند. علاوه بر این نورهای مازاد(مانند مهتاب) می توانند باعث ایجاد تاثیرات مخرب و بسیار بدی بر عکس هایی با سرعت شاتر طولانی شوند.

مثلاً وقتی که دیافراگم دوربین را به مدت زمان 20 دقیقه باز نگه می دارید، حتی یک ساعت پس از غروب خورشید، تصویر حاصل ممکن است به مانند عکسی که در روز گرفته اید نمایش داده شود. به طور مشابه، عکسی در ماه شب چهاردهم (ماه کامل) با زمان نوردهی در حدود 10 دقیقه ، می تواند مانند تصویری در روز به نظر برسد. بنابراین، برای گرفتن عکس هایی با شاترهای طولانی بهتر است در زمان هلال ماه نو، قبل از طلوع ماه و یا پس از غروب ماه اقدام نمایید. در این اوقات، نور پدیدار شده از ستارگان مشهودتر بوده و تصویر شما عالی خواهد بود.

3- سرعت شاتر با فاصله زمانی های طولانی

هنگامی که به عکاسی آسمان شب با پرتوگیری بلندمدت مشغولید، پرتوگیری های بیشتر از 15 دقیقه چرخش زمین را نشان خواهند داد. شما نیازمند لنزی با زاویه دید وسیع و البته یک 3پایه محکم خواهید بود. همچنین بایستی از کابل آزاد دوربین استفاده کنید، تا در لحضه ای که عکس می گیرید، از هر نوع لرزش دوربین ممانعت ورزید. لنز را در فوکوس (کانون توجه) بینهایت قرار دهید و دوربین را به مود B)  Bulb Shooting mode) تغییر وضعیت دهید. برای دستیابی به نتایج مطلوب دیافراگم را در f/4 قرار دهید، و با فشردن کلید دوربین (از طریق کابل یا ریموت) شاتر را باز کنید. بهتر است ازISO 100  استفاده کنید (توضیحات بیشتر مربوط به ISO  در پایان این مقاله آمده است) تا نویز دیجیتال را در کمترین حد ممکن نگه دارید. توجه داشته باشید از آنجا که آسمان کاملاً تاریک است، برای پرتوگیری های بالای 15 ثانیه، کوچکترین عوامل می توانند باعث ایجاد نویز دیجیتال در عکس شما شوند. برای تکمیل عکس، پس از گذشت زمان مور نظر، کلید ریموت را دوباره فشرده و شاتر را ببندید.

   

 

 

 

4- شفق ها و نورهای قطبی

عکاسی پدیده جوی شفق های شمالی یک چالش بزرگ برای عکاسان به شمار می آید. این مشکل ناشی ازتغییرات غیرعادی مداوم در درجه روشنایی نور می باشد. ذرات باردار خورشیدی به سرعت حرکت می کنند و گاهی از دیده پنهان می شوند، این امر عکاسی از آنها را به کاری بسیار دشوار تبدیل نموده است. با این حال، اگر نکاتی که در ادامه آمده است را به خاطر بسپارید، قادر به گرفتن بهترین عکس ها از شفق شمالی خواهید بود. دوربین خود را بر یک سه پایه قوی محکم کنید تا برای پرتوگیری های طولانی تر آماده و ثابت باشد. ISOرا در محدوده بین 100 تا 400 تنظیم نمایید. بسته به میزان نور موجود در محیط، سرعت شاتر را می توانید در حدود 30 ثانیه تنظیم نمایید. به نورسنج داخلی دوربین اعتماد نکنید، که بیشتر به درد عکاسی در روز می خورد. اگرچه هر نوع لنزی برای عکاسی شفق های قطبی قابل استفاده است، اما توصیه می شود از لنزهایی سریع تر و با زاویه دید وسیع استفاده کنید.

 

    

 

 

5- آسمان های ابری

همانطور که نور شروع به کاهش می کند، به آسمان های ابری نگاه کنید. رنگ ها را تماشا کنید و ببینید که چگونه در ابرها به یکدیگر آمیخته اند. اگرچه تاریک است اما باید سعی کنید با استفاده از فیلترهای خنک کننده آبی 80A، پراکندگی رنگ آبی آسمان را بالا برده، و پراکندگی رنگ زرد حاصل از نورهای مصنوعی را کاهش دهید. از لنزی با زاویه دید گسترده استفاده کرده و از پرتوگیری های طولانی تر بهره گیرید. می توانید در ابتدا چند عکس تستی گرفته و آنها را به دقت در دوربین دیجیتال خود ارزیابی کنید. سپس باید قادر باشید تا بهترین محدوده زمانی را برای پرتوگیری های خود انتخاب کرده و عکس های فوق العاده ای از آسمان پوشیده از ابر بگیرید.

توصیه تنظیمات

اندازه گیری پس از تاریکی می تواند یک مشکل اساسی در عکاسی باشد، بنابراین مطمئن شوید که بهترین تنظیمات را برای شرایط ویژه خود انتخاب می کنید. اگر وضعیت حاکم بر نور محیط، هم روشن و هم تاریک می باشد، بایستی از سنجش نقطه ای برای تفسیر دقیق استفاده نمایید. اگر محیط تاریک است برای سنجش محیط می توانید از حالت 'center weighted'و یا'evaluative metering'  در دوربین دیجیتال خود استفاده نمایید. تا حد امکان از فلاش استفاده نکنید چرا که می تواند عکس شما را مورد تاثیر قرار داده به گونه ای که بخشی از تصویر بیش از حد روشن خواهد بود. مود دستی (manual mode) و bulb mode بهترین مودها برای این نوع عکاسی می باشند.

توصیه تجهیزات

عکاسی از آسمان شب بایستی همراه با بکارگیری و استفاده از یک سه-پایه عکاسی انجام پذیرد. فراموش نکنید که برای دوربین خود یک کابل و یا کنترل از راه دور بخرید، این موضوع مهم است چراکه برخی عکس ها 30 ثانیه و حتی زمان خیلی بیشتری طول خواهد کشید. لنزهای شما در حالت ایده آل باید دارای یک مود فوکوس بینهایت و دوربین شما بایستی قابلیت MLU(mirror lock up- یک ویژگی است که در آن، آینه دوربین قبل از آزاد شدن شاتر حرکت کرده و مانع از ایجاد ارتعاش حاصل از جابجایی آینه می گردد )  داشته باشد. یک لنز زاویه-باز بهترین گزینه برای عکاسی آسمان شب است و امکان زوم حتی آن را تطبیق پذیرتر خواهد نمود.

نتیجه گیری

به هنگام عکاسی شبانه، به یاد داشته باشید که صبر و حوصله فراوان در عکاسی آسمان شب، به همان اندازه مهم است که نگاهی منتقدانه به ترکیب تصویر. و پس از آن تصمیم گیری پیرامون این نکته که چه عنصری در عکس نیازمند تغییر است تا در برداشت بعدی عکس شما بهتر شود.

همانطور که پیشتر گفته شد، فرایند پیداکردن طول مدت نوردهی برای بهترین تصویر، فرآیند آزمون و خطا است ( از لحاظ لنزها، سرعت شاتر و تنظیمات دیافراگم. به طوری که هر سه اثرات گوناگونی را بر تصویر خواهند گذاشت ). با نوردهی های طولانی مدت بیش از 30 ثانیه، استفاده از کابل امری ضروریست. برای تنوع بیشتر و شاید عکسبرداری بهتراز ستارگان آسمان شب، ممکن است بخواهید چند برداشت سیاه-سفید را نیز امتحان نمایید. اگر هوا سرد است لباس گرم را فراموش نکنید چرا که ثابت نشستن در یک شب سرد خیلی مشکل تر از راه رفتن در سرماست ، ازاینرو شاید برداشتن تجهیزات اضافی کاری عاقلانه باشد. به یاد داشته باشید یک چراغ قوه به همراه داشته باشید چراکه برای تنظیم دوربین در تاریکی لازم خواهد شد. هرچه بیشتر به عکاسی از آسمان شب پرداخته و هرچه عکس های بیشتری بگیرید، بیشتر راه کارهای عکاسی از آسمان شب را فراخواهید گرفت.

توضیحات بیشتر

تمام زمان بندی هایی که در زیر ذکر شده بر اساس ISO 50  و دیافراگم f2.8  یا  f3.5  می باشند.

- برای ISO 100 ، زمان نوردهی کوتاه تر می باشد اما نه در حدود نصف (1/2) زمانبندی ISO 50 .

برای ایزوی 100 از زمانبندی هایی در حدود یک-سوم (1/3) ایزوی 50 استفاده کنید.

-  دیافراگم f2.8یا f3.5را برای نمایش بیشترین تعداد ستارگان در عکس مورد استفاده قرار می دهیم. ضعیف ترین نورها با دیافراگم کوچکتر قابل نمایش نخواهند بود.

 

عکاسی مسیر حرکت ستارگان

 

 

وضعیت ماه در آسمان

 

 

مدت زمان پرتوگیری (نوردهی)

بدون ماه

حداقل یک و نیم ساعت برای پرتوگیری نیاز است تا مسیرهای ستاره ای به همراه مناظر طبیعی ( نمایان شده به شکل سایه و طرح سیاه یکدست) در تصویر آشکار گردند .

هلال ماه

حداقل یک ساعت پرتوگیری  برای نشان دادن رنگ و جزئیات مناظر طبیعی پیش زمینه.

1/2ماه

30 دقیقه تا یک ساعت پرتوگیری (30 دقیقه برای آسمان صاف و یک ساعت برای آسمان ابری).

یک یا دو روز پس از 1/2ماه

20 تا 45 دقیقه پرتوگیری.

3 تا 4 روز قبل و پس از ماه کامل

 - 10 تا 20 دقیقه پرتوگیری برای شبی آرام با آسمان آبی، ژرف و با شکوه.

 - در صورت استفاده از فیلم های  Kodachrome 64، دیافراگم f4و پرتوگیری به مدت 20 دقیقه انجام شود.

 

 

     

 

 

 

عکاسی نقاط نورانی

- به منظور عکاسی از ستارگان به صورت نقاط نورانی ( به جای مسیرهای نورانی)، بدون شک به زمان شاتر بسیار کوتاهتری نیازمندید. از این رو شما همچنین نیازمند استفاده از فیلم های سریع تر (وISO  بالاتر) هستید که امکان استفاده از شات های کوتاه مدت را می دهند.

- اگر می خواهید برخی مناظر و چشم اندازها (به شکل سایه و طرح سیاه یکدست در پس زمینه) در عکس نمایان گردند، شما نیاز به نور "ماه کامل" در عکس خواهید داشت، همچنین برای نمایش اجسام جلوی صحنه (با نور کامل و به صورت روشن) بایستی همزمان از فلاش دوربین استفاده نمایید.

- برای تعیین طولانی ترین سرعت شاتر قابل استفاده، قبل از شروع حرکت ستارگان در مسیرهای نورانی از فرمول زیر استفاده نمایید: 

فاصله کانونی/ 600

 

- با استفاده از نور کامل ماه، دیافراگم f2.8 و ISO 400 از شرایط زیر استفاده کنید:

 

 

لنز

 

زمان

21mm

29 ثانیه

35mm

17 ثانیه

50mm

12 ثانیه

 

 

 

حرف آخر

- دوربین را قبل از تاریکی تنظیم کنید تا بتوانید فوکوس و انتخاب ترکیبات عکس را تا وقتی که هنوز قادر به دیدن محیط هستید انجام دهید.

- اگر پس از تاریکی تنظیمات را انجام می دهید، از یک چراغ قوه یا لامپ های اتومبیل خود استفاده کنید تا در صورت لزوم بتوانید دوربین را بر روی اشیای نزدیک فوکوس کنید.

- اگر ستاره قطبی را در ترکیب بندی عکس خود دارید، تمام مسیرهای ستاره ای دیگر در اطراف آن در حال چرخش خواهند بود.

- در شب هایی که ماه در آسمان نیست، شاتر دوربین را برای ساعات طولانی باز نگه دارید تا بتوانید مسیرهای ستاره ای بسیار طولانی را در ترکیب بندی عکس خود داشته باشید.

   

 

(هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر "سایت نجوم ایران" و لینک به این مقاله غیرقانونی بوده و از لحاظ شرعی و اخلاقی نادرست می باشد.)

 منبع : سایت نجوم ایران

                            ترجمه و تالیف از شیوا خسروی

                                                                «  با تشکر از Jack Fusco, Theresa A. Husarik, David Cobb  »



تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 3:11 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

سفر توریستی به سیاره مریخ، از رویا تا واقعیت

          

 

به نظر میرسد که رویای سفر انسان به مریخ در حال به حقیقت پیوستن است. البته افرادی که شرایط جسمی و مالی مناسب برای چنین سفری را دارند باید حداقل 6 سال دیگر صبر کنند.

 

کمی بعد از آنکه ناسا شروع به ثبت نام از داوطلبان برای یک سفر بدون بازگشت به مریخ کرد، یک شرکت توریستی - فضایی امریکایی از پروژه ای خبر میدهد که امکان سفرهای رفت و برگشت توریستی به سیاره مریخ را فراهم میکند. این سفر که تنها رفت آن 500 روز طول خواهد کشید، یک اقامت 6 ماهه و سپس برگشت بدون خطر را برای مسافران خود تضمین میکند.

 

این شرکت که نام "کاوشگران آسمان" را برای خود انتخاب کرده است، از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای اولین سفر در سال 2019 است.

 

جالب است بدانید که مالک و برنامه ریز این شرکت، شخصی به اسم "دنیس تیتو" است. او همان کسی است که 12 سال پیش به عنوان اولین توریست فضایی توسط ناسا به فضا سفر کرد. اما حالا میخواهد با سرمایه خودش امکان سفرهای توریستی به مریخ را میسر کند. 12 سال پیش او برای سفر به فضا مبلغی معادل 20 میلیون دلار هزینه کرد و توسط یک فضاپیمای روسی سفر به فضا را تجربه نمود.

 

           

هنوز اطلاعات بیشتری در مورد هزینه های احتمالی چنین سفری منتشر نشده است. اما پیش بینی میشود سفر رفت و برگشت به مریخ حداقل 80 میلیون دلار برای هر مسافر آب میخورد!

 

                                                         آرام  منبع :  http://www.sarzamindownload.comبوسه



تاريخ : جمعه 29 آذر 1392برچسب:, | 18:54 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

همزمان با آخرین روزهای سال 2013 میلادی، خبرگزاری رویترز مجموعه‌ای از بهترین تصاویر فضایی سال را انتخاب و مجددا منتشر کرده است.

            

به گزارش  كلبه نجوم 2   به نقل از ايسنا این تصاویر منتخب، به مرور رویدادهای فضایی و نجومی سال 2013 پرداخته‌اند که از حرکت شهاب‌سنگ بر فراز شهرهای روسیه و تجربیات فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا نمای دیدنی اجسام فضایی از زمین و سیاره آبی‌رنگ ما از منظر فضا را در برگرفته‌اند.

ژانویه 2013

 

هدفیلد و حباب آب

چهره «کریس هدفیلد» فضانورد سرشناس کانادایی درون یک حباب آب شناور در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) دیده می شود؛ این تصویر 21 ژانویه در فضا تهیه شده است.

           

 

فوریه 2013

حرکت شهاب سنگ بر فراز شهری در سیبری

این تصویر 15 فوریه در زمان عبور شهاب سنگ نسبتا بزرگ از فراز شهر کامنسک-اورالسکی در سیبری تهیه شده است.

این شهاب سنگ با قطر تقریبی 17 متر پس از عبور از جو زمین، به یک توپ آتشین تبدیل شد و پس از عبور از آسمان مناطقی در روسیه، بر فراز شهر چلیابینسک منفجر شد.

تولد یک ستاره

در این تصویر ناسا، ابرهای کیهانی و بادهای ستاره‌ای در مهدکودک ستاره‌ای اوریون دیده می‌شوند؛ستاره LL Orions قادر به تولید بادهای بسیار پر انرژی‌تر از بادهای خورشید است.

این تصویر، نمای موزائیکی از این مهدکودک ستاره‌ای مملو از اشکال سیال مرتبط با شکل‌گیری ستارگان را نشان می‌دهد.

 

دریاچه بایکال از فضا

 

این نمای دیدنی از دریاچه بایکال از منظر ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در 26 فوریه تهیه شده است.

مارس 2013

چشمک ستاره ای

در تصویر منتشر شده توسط ناسا در 18 مارس، ستاره V838 Mon دیده می‌شود.

سطح خارجی ستاره Mon گسترش یافته و بصورت ناگهانی در سال 2002 به درخشان‌ترین ستاره در داخل کهکشان راه شیری مبدل شد؛ سپس بسرعت مانند یک چشمک زدن از بین رفت، بطوریکه انگار از ابتدا هرگز وجود نداشت.

 

آوریل 2013

 

ابر ماژلانی بزرگ

ابر ماژلانی بزرگ در نور مادون قرمز رصدخانه فضایی هرشل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا دیده می‌شود.

   

مه 2013

 

فضانورد در حال تمرین

«کارن نیبرگ» فضانورد ناسا در حال چک کردن تجهیزات فضاپیما در پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان دیده می‌شود؛ وی به همراه دو فضانورد دیگر در ماه مه راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ شد.

 

طلوع خورشید از منظر ایستگاه فضایی

 

نمای بسیار دیدنی از طلوع خورشید از فراز اقیانوس آرام جنوبی از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ در تاریخ پنجم مه تهیه شده است.

 

          

 

عکس تکی کنجکاوی در مریخ

 

پرتره مریخ نورد کنجکاوی در مسیر حرکت بسمت کوه شارپ توسط ناسا منتشر شد.

 

ژوئن 2013

 

اتاق فضایی با دید 360 درجه

 

«کریس کسیدی» فضانورد ناسا و مهندس پرواز مأموریت اکتشافی 36 با استفاده از لنز 400 میلی‌متر درحال عکسبرداری از زمین از فاصله 400 کیلومتری دیده می‌شود.

    

 

فرود ایمن فضانوردان چین

سه فضانورد چین پس از اقامت 15 روزه در ماژول آزمایشگاه فضایی این کشور، 26 ژوئن با کمک کپسول فضایی شنژو-10 در مغولستان داخلی به سلامت فرود آمدند.

ژوئیه 2013

نمای دیدنی زحل

در تصویر رنگی طبیعی از زحل که توسط فضاپیمای کاسینی ناسا در 19 جولای تهیه شده است، این سیاره به همراه قمرها و حلقه ها در کنار زمین، زهره و مریخ به تصویر کشیده شده است.

 

محققان ناسا با پردازش 141 تصویر زاویه گسترده، این تصویر پانوراما را خلق کرده‌اند.

 

شست و شوی مو در فضا

 

«کارن نیبرگ» فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی نحوه شستن موها در شرایط گرانش صفر را به تصویر می‌کشد.

 

ابرهای طوفانی بر فراز اقیانوس اطلس

 

در این تصویر حجم عظیمی از ابرهای طوفانی بر فراز اقیانوس اطلس جنوبی و نزدیک برزیل و اکوادور دیده می‌شوند.

 

اوت 2013

 

خط پرتاب موشک دلتا

 

موشک دلتا IV حامل ماهواره WGS هفتم اوت از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال درفلوریدا به فضا پرتاب شد.

  

 

 

نمایی از یک منطقه مریخ

مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO)‌ ناسا این تصویر را از فراز منطقه Noctis Labyrinthus سیاره سرخ در تاریخ 31 اوت تهیه کرده است.

در این تصویر، دو نوع متمایز از رسوبات معلق در باد به همراه سنگ‌های درخشان بستر دیده می‌شوند و اطراف این سنگ‌ها، شبکه‌ای از تپه‌های مایل به قرمز رنگ به شکل بهم پیوسته به چشم می‌خورد.

 

سپتامبر 2013

 

پرتاب سایوز به فضا

 

کپسول فضایی سایوز TMA-10M‌ حامل سه خدمه جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

 

پرواز قورباغه به هوا

 

در هنگام پرتاب کاوشگر محیط و جو ماه (LADEE) ناسا از مرکز فضایی والوپس، شدت این پرتاب باعث به پرواز درآمدن قورباغه‌ای از داخل برکه‌های خنک‌کننده به هوا شد.

 

اکتبر 2013

 

فوران عظیم خورشیدی

 

رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO)‌ ناسا که در حال رصد فعالیت‌های خورشید در طول موج‌های مختلف است، این تصویر فوران خورشیدی و پرتاب رشته‌ای بطول 321 هزار کیلومتر را از جو خورشید ثبت کرده است.

                 

دورترین کهشکان کشف شده

 

اخترشناسان موفق به شناسایی دورترین کهکشان شده‌اند که درک در خصوص شکل‌گیری کائنات را به 700 میلیون سال عقبتر می‌برد.

 

نور این کهکشان پس از 13.1 میلیارد سال توسط تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کک در هاوایی رصد شد.

 

نوامبر 2013

 

انتقال مشعل المپیک به فضا

کپسول فضایی سایوز TMA-11M که بدنه آن با سمبل رقابت المپیک زمستانی سوچی 2014 تزئین شده بود، هفتم نوامبر به همراه سه خدمه جدید ایستگاه فضایی و مشعل بازی المپیک راهی فضا شد.

   

کشف سیاره کپلر- 62e

 

در این تصویر شبیه‌سازی شده، سیاره ابرزمین کپلر- 62e دیده می شود؛ این سیاره در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوچک‌تر و سردتر از خورشید در فاصله یک هزار و 200 سال نوری از زمین در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی واقع شده است.

        

خوکشی دنباله‌دار قرن

 

اقدام انتحاری دنباله‌دار آیسان (ISON)‌ در نزدیک شدن به خورشید در 28 نوامبر در تصویر تلفیقی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) دیده می‌شود.

 

این تصویر ترکیبی شامل تصویر رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا در مرکز و نمایی از جو خورشید توسط رصدخانه هلیوسفریک خورشید (SOLO)‌ است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, | 3:37 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

ماهنورد یوتوی چین که پس از نزدیک به 40 سال به عنوان اولین ربات فرود آمده بر روی سطح ماه شناخته شده، کار ارسال تصاویر از این قمر را با عکسهایی از فرودگر خود آغاز کرده است.

              

به گزارش  كلبه نجوم 2   به نقل از ايسنا ماهنورد «Jade Rabbit» ملقب به یوتو روز شنبه(23 آذر) در ساعت 4:35 به وقت پکن از روی سطح شیب‌دار فرودگر پائین آمده و بر روی دشت آتش‌فشانی «SINUS IRIDUM» قرار گرفت.

این ماهنورد سپس به سمت محلی در فاصله چند متری حرکت کرد که اولین سفر کوتاه ثبت شده آن بر روی ماه است.

در عصر روز گذشته(یکشنبه)، این دو دستگاه شروع به تصویربرداری از یکدیگر کردند.

جدیدترین تصویر ارسالی شامل نمایی از فرودگر چانگه-3 بوده که توسط دوربین ماهنورد یوتو ثبت شده است.

همچنین در مقابل، این کاوشگر به ثبت تصویری از یوتو پرداخته که در آن، پرچم چین بطور واضح بر روی ماهنورد که بر روی سطح ماه ایستاده، قابل مشاهده است.

ما شینگوری، فرمانده ارشد برنامه ماهنورد چین، این ماموریت را یک موفقیت کامل خواند.

اولین فرود نرم بر روی ماه پس از سال 1976، جدیدیترین گام برنامه بلندپروازانه چین محسوب می‌شود.

فرودگر برای یکسال در سطح ماه به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ این در حالیست که انتظار می‌رود ماهنورد یوتو برای سه ماه به کار در این قمر بپردازد.

ماموریت چانگه-3 حدود 13 روز پس از پرتاب بر روی موشک لانگ‌مارچ 3B روی سطح ماه فرود آمد.

ماهنورد شش چرخ چین با خود ابزارهای پیچیده‌ای از جمله راداری برای نفوذ در زمین به همراه داشته که سنجشهایی را از خاک و پوسته ماه جمع‌آوری خواهد کرد.



تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, | 1:25 | نویسنده : م.محمودي فر |

  

پس از موفقیت چین در فرود ماهنورد Jadde Rabbit بر سطح ماه، حجم انتقادات در انگلیس از کمک مالی این کشور به پکن بالا گرفته است.

                                

به گزارش  كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا کاوشگر حامل نخستین ماهنورد چین روز شنبه 14 دسامبر (23 آذر) با موفقیت در ماه فرود آمد تا نام این کشور در کنار اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا، بعنوان سه کشور دارای فناوری فرود نرم و کنترل شده بر سطح ماه ثبت شود.

چین در حالی این موفقیت فضایی را جشن گرفت که مقامات انگلیس از کمک مالی 44 میلیون دلاری لندن به پکن در سال 2012 بشدت ناراضی هستند.

مقامات دولت انگلیس تأکید می‌کنند، این کمک مالی با هدف حمایت از برنامه‌های مقابله با تغییرات‌ آب و هوایی و توسعه رشد اقتصادی به چین داده شده است.

اما منتقدان معتقدند، چین بعنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، برای توسعه برنامه فضایی خود میلیاردها دلار هزینه کرده است که از آن جمله می توان به ارسال فضانورد به ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ-1 و فرود ماهنورد Jadde Rabbit بر سطح قمر زمین اشاره کرد؛ در این صورت کمک مالی لندن به پکن هدر دادن پول مردم است.

هند نیز یکی دیگر از کشورهایی است که در سال 2012 میلادی کمک مالی 472 میلیون دلاری از انگلیس دریافت کرد؛ ‌این کشور نیز ماه گذشته کاوشگر مریخ MOM‌ را با هدف اکتشافات در سیاره سرخ راهی فضا کرد.

حتی نیجریه که کمک مالی 339 میلیون دلاری از انگلیس دریافت کرده است، قادر به پرداخت هزینه برای پرتاب نخستین ماهواره این کشور است.

«جاستین گرینینگ» وزیر توسعه بین المللی و «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس هدف اصلی این انتقادات هستند و منتقدین معتقدند که انگلیس با کمک مالی به سایر کشورها، در حقیقت به توسعه برنامه‌های فضایی آنها کمک می‌کند.

انگلیس در حوزه فضا دستاورد چشمگیری نداشته و «دیوید ویلتز» وزیر علوم این کشور چند روز قبل از تلاش لندن برای توسعه همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای مشارکت در سفرهای سرنشین‌دار به ماه و مریخ خبر داد.

حتی نخستین ماهواره بزرگترین پروژه فضایی تجاری انگلیس - ماهواره I-5 F1 - متعلق به شرکت انگلیسی Inmarsat نیز توسط موشک پروتون روسیه و ازپایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.



تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, | 1:23 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

بر اساس مطالعات جدید، منشأ انفجارهای رادیویی سریع، نه کهکشان‌های دوردست، بلکه ستارگان کهکشان راه شیری هستند.

                  

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا انفجارهای رادیویی سریع که برای نخستین بار در سال 2007 کشف شدند، هنوز هم توضیحات موجود را نقض می‌کنند.

این انفجارهای کیهانی فقط برای یک هزارم ثانیه دوام می‌آورند و ویژگیهای آنها پیش‌تر حاکی از آن بود که از کهکشان‌هایی با فاصله میلیاردها سال نوری از زمین نشات می‌گیرند.

با اینحال، مطالعه جدید توسط آوی لوئب از «مرکز فیزیک‌نجومی هاروارد-اسمیتسونیان»، منشا این انفجارها را ستاره‌های کهکشان راه شیری می‌داند.

انفجارهای رادیویی سریع هم کوتاه و هم درخشان هستند و مقادیر فراوان انرژی را در مدت زمان کوتاه رو هم انباشته می‌کنند. تاکنون فقط شش مورداز این انفجارها کشف شده است.

تحلیل دقیق این رخدادها نشان داد که پالس‌ها در مسیرشان به سمت زمین از میان ستون بزرگی از الکترون‌ها عبور کرده‌اند.

چنانچه این الکترون‌ها در فضای میان‌کهکشانی منتشر شده باشند، پالس‌ها باید میلیاردها سال نوری را طی کرده باشند و بنابراین، باید از رویدادهای بی‌نهایت پرانرژی نشات گرفته باشند.

انفجارهای پرتو گاما، فرکانس‌های رادیویی مناسب را تولید نمی‌کنند، در نتیجه، ستاره‌شناسان در مطالعه خود رخدادهای بی‌نهایت دیگری مانند تبدیل یک ستاره‌ نورتونی به سیاهچاله را بررسی کردند.

لوئب و همکارانش دریافتند که این انفجارها از مکانی نزدیک‌تر و در کهکشان راه شیری آمده‌اند و به انرژی زیادی نیاز ندارند.

ابتدا تصور می‌شد که انفجارهای پرتو گاما از منبعی در کهکشان راه شیری آمده‌اند، اما مدتی بعد ستاره‌شناسان مدعی شدند که منشا آنها، فواصل کیهانی است.

با اینحال، مطالعه جدید ثابت می‌کند که انفجارهای رادیویی سریع از کهکشان راه شیری نشات گرفته‌اند.

جزئیات این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.



تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, | 1:17 | نویسنده : م.محمودي فر |

 

دانشمندان و متخصصان فضایی جمهوری اسلامی ایران، کاوشگر «پژوهش» حامل دومین میمون فضایی را به منظور توسعه تحقیقات فضایی با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کردند.

                      

به گزارش كلبه نجوم 2  به نقل از ايسنا کاوشگر «پژوهش»، آخرین محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام «فرگام»، بامداد امروز توانست ماموریت زیر مداری خود را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد تا جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به اعزام انسان به فضا نزدیک تر شود.

کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد «رزوس» بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

در طول این ماموریت دانشمندان فضایی کشور توانستند علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علائم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخصهای تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنند.

این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصین کشورمان این فرصت را می‌دهد تا در زمینه های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات در حوزه فناوری فضایی تامین کنند.

پرتاب کاوشگر پژوهش و بازیابی آن، گام بلند دیگری در راستای نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به اعزام انسان به فضا به شمار می‌رود.

از ویژگی‌های جدیداین کاوشگر می توان به استفاده از پرتابگر با سوخت مایع که به دلیل اعمال سطح شتاب و ارتعاش پایین تر بر محموله زیستی نسبت به پرتابگر های قبلی جهت ماموریت های حامل موجود زنده از قابلیت های بالا تری برخوردار است اشاره کرد.

به کار گیری فناوری ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی های کاوشگر پژوهش به شمار می رود.

گفتنی است که در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط "کاوشگر پیشگام " اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی نمایند. با تکرار این موفقیت و دستاوردهای جدید آن، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست- فضایی بیش از پیش تثبیت گردید.

جمهوری اسلامی ایران در سال 1387با پرتاب کاملاً مستقل اولین ماهواره تماماً ایرانی با نام امید توانست وارد باشگاه فضایی جهان شود.

 کشورمان با امضای معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو اراده خود را برای حضور در فضا و استفاده بشردوستانه از آن ابراز داشته است.

 


تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, | 1:15 | نویسنده : م.محمودي فر |
صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10 صفحه بعد